Tuesday, July 3, 2012

母親

Context for <Escaping Home> Oil Painting
<逃離的家園> 油畫的脈絡


母親  1970年 26歲
 My Mother in 1970, 26 years old. 

家園的記憶好像一條中斷的線,需要匯集無數破碎點,以及許多隠藏在背后的線索,然后冷靜地慢慢抽絲剝繭,再把零散的記憶串聯起來,最后,把它組合成一個時代的"再現" 。透過記憶里再現的家園生活,進而反思現代人疏離與失落的生活本質,瞭解人生最終追求的意義。

The memories about my family are just like a broken line, it need to combine with every single pieces and many hidden clues. After recall all the lost memories, I have to think it slowly and clearly to define my family's history. Finally, under this process of thinking,  I hope my life will be better and more beautiful.


那天,我問媽媽,我決定要畫她。
媽媽不悅地反問我,人老了,有什么好畫,不可以畫!
知道媽媽的固執與不喜歡后,我靈機一動。
媽,不如我畫妳年輕最漂亮的那一刻,好嗎?
媽媽沒有回答我,靜悄悄轉身走上樓。
但轉身的瞬間,我看見她微微笑。
第二天,我的桌上多了幾本舊相薄。


3 comments: